fbpx

Wat zijn jouw goede voornemens voor dit jaar?

Dit vroeg een vriendin me op nieuwjaar. Goede voornemens; ik slik. Eigenlijk wou ik er dit jaar niet aan meedoen. Steek ik nu mijn kop in het zand? Als ik er verder over nadenk blijken het dezelfde als die van vorig jaar te zijn: vaker sport, vroeger in bed, een gezonde ochtendroutine, minder stressen dus meer meditatie…

En zo gaat het ieder jaar. Mijn voornemens zijn eigenlijk al op voorhand gedoemd om te mislukken. Weet je waarom? … er ontbreekt telkens een concreet, onderbouwd, realistisch plan. En dan denk ik terug aan die ene quote.

A goal without a plan is just a wish.

Wist je dat…

80 % van de mensen maakt elk jaar opnieuw goede voornemens. Daarvan staat afvallen en meer sport en beweging in de top 3.
We zeggen vaarwel tegen onze slechte gewoontes: chips, alcohol en ongezonde snacks, bingwatchen… En hallo groenten, fruit, sport… Bij de gedachte alleen al worden we eerst blij en opgewonden om dan na de eerste ‘zonde’ er een katerig gevoel aan over te houden. Dan beginnen we gewoon toch volgende maandag… Herkenbaar?

Maak je goede voornemens waar met deze 6 tips

1. Maak je doelen concreet.

‘Ik wil meer sporten’ is een te vage doelstelling. Maak er een concreet plan van. Elke dinsdag en vrijdag doe ik mijn work-out van 7 min., 30 min….  Zorg er vooral voor dat het realistisch is en dat je het kan inplannen in je dagelijkse leven. Een work-out is 1 ding daarnaast voorzie je ook de weg ernaar toe, de douchetijd erna… Een work-out inplannen neemt sowieso meer tijd in dan de training zelf.

2. Deel je doelen met je omgeving en je vrienden

Vertel je doelen aan je omgeving. Door die accountability (verantwoording) in te schakelen weet je dat je omgeving mee een oogje in het zeil houdt. Dat geeft alvast een extra duwtje in de rug en die stok achter de deur.

Gebruik ook een reminder in een digitale agenda. Daar zijn tegenwoordig tal van apps en tools voor. Of een activity-tracker die je wekelijkse vorderingen bijhoud. Allemaal kleine hulpmiddelen die jou op het goede, rechte pad te houden.

3. Wees geduldig

Een nieuwe routine vraagt 30 dagen tot 3 maanden om het in te sluizen in je dagelijkse leven. Met vallen en opstaan dus, en dat hoort erbij. Geef jezelf de kans om af en toe te falen én sta daarna ook onmiddellijk terug op. Door direct erna te herpakken zal je zien dat je zelfvertrouwen alleen maar toeneemt.

4. Niet alles in één keer

Verspreid je goede voornemens in plaats van ze in één keer uit te voeren. Dat maakt het makkelijker om het vol te houden. Hoe meer voornemens je hebt, hoe meer dit vraagt van je brein. En een uitgeput brein heeft sowieso minder wilskracht. Net die wilskracht heb je nodig om het tot een goed einde te brengen.

5. Neem voldoende rust

Wist je dat je wilskracht enorm verminderd door slaaptekort. Bouw dus voldoende rust in én plan ook wat me-time in voor jezelf om op adem te komen. Zo heb je meer daadkracht op momenten dat het eens wat moeilijker gaat.

6. Zoek hulp

Durf hulp vragen. Wil je echt altijd alles alleen doen? Da’s alvast heel nobel van je maar binnen de kortste keren herval je al snel in je oude gewoontes. Je kan natuurlijk altijd te raden gaan bij vrienden en kennissen maar dat goedbedoelde advies is niet altijd gefundeerd. Zoek daarom hulp bij een professional (diëtiste, personal trainer…) die is niet aan zijn proefstuk toe. Stap voor stap bouw je de nieuwe, goede gewoontes in in je leven. Voor je het weet ga je verder op automatische piloot. Je staat sterker in je schoenen en barst van zelfvertrouwen.

Waarom professionele hulp loont

Het samenwerken met een professional in zijn vakgebied heeft heel wat voordelen. Ik som er graag enkele op voor jou:

  • Je kan je onzekerheden open vertellen, dat geeft vaak al een hele opluchting.
  • Twijfels worden weggenomen door onderbouwde kennis.
  • Je leert je oude gewoontes ombuigen naar automatische, bewuste keuzes
  • Je hebt een stok achter de deur.
  • Je ontwikkelt nieuwe, gezonde gewoontes
  • Je wordt begeleid met een plan op maat dat werkt voor jou.
  • Ook bij een terugval of tegenslag, sta je sneller terug recht door de aangeboden hulp op maat.
  • Je gaat resultaatgericht aan de slag en dat werkt uiterst motiverend.
Ik maak er een topjaar van en plan een afspraak in!

Met deze blog vol tips maak jij er een topjaar van. Welke tip heeft jou het meest geïnspireerd?

Happy 2021,

Tinneke & Team Body Wave

Leave a Reply