fbpx

Fit en gezond de eindejaarsperiode doorkomen. Zo doe je dat!

De feestdagen zijn een gezellige periode die vaak gepaard gaat met lekker en veel eten, meer drank dan gewoonlijk en cadeautjes natuurlijk. Meestal volgen de verschillende feestjes elkaar snel op en fervente feestvierders kunnen dan wel eens overdrijven en moeilijk maat houden. Hoewel het dit jaar allemaal wat minder zal zijn. Toch houden we het best gezellig en gezond én is er zeker geen reden tot paniek.
Onderstaand enkele simpele handvaten om ook tijdens deze periode je gezond en energiek te houden, zonder schuldgevoel.

1. Feesten helpt tegen stress

Feesten vermindert het stresshormoon: plezier maken, tijd hebben voor elkaar, het ontspannen gevoel dat daarbij hoort.

Maar door het onregelmatig dag-nachtritme tijdens de eindejaarsperiode zijn we vaak moe. Het anders én overvloedig eten en drinken helpt daar natuurlijk niet bij.

Wees je daarvan bewust en neem vooral eens tijd om samen te genieten. In het jaar is daar dikwijls zo weinig ruimte voor om eens écht samen te zitten. Maak het lekker sfeervol, speel een zalig muziekje, neem tijd voor jezelf en geef elkaar eens die extra aandacht. Dat is toch de essentie.

2. Drank, neem voldoende vocht!

Voorzie bij de maaltijd niet enkel alcohol, maar schenk ook water. Zie alcoholische dranken vooral als een genotsmiddel en niet als dorstlesser. Een feest is een speciale gelegenheid en dan mag het wel iets meer zijn dan op gewone dagen, maar overdrijf zeker niet! Alcohol bevat een grote hoeveelheid lege calorieën en bevordert de eetlust.

Als je toch voor alcohol kiest is champagne, rode wijn of een sterke drank met een light-frisdrank de beste keuze.

TIP: Pimp je drankje door het in een mooi feestelijk glas te serveren. Tijdens de feestdagen kan je vaak mooie design flessen water kopen. Of je kan 2 liter plat water mengen met een handvol munt, 5 schijven gember of 3 limoenen. Dit is ook heerlijk verfrissend!

Download de Body Wave Alcoholwijzer hier

3. Hou maat!

Hoe kan je jezelf in de hand houden? Oplossingen voor de meest gemaakte valkuilen.

• Ga nooit naar een feestje met een lege maag. Hou je dagelijkse eetpatroon zoveel mogelijk in stand. Sla geen maaltijd over om dan meer te kunnen eten aan de feestdis.

• Eet vooraf nog een lichte, gezonde lunch met veel groenten en een portie vlees of vis. Of neem een eiwitrijke snack (vb. een potje magere platte kaas, Skyr Light&Free, Kyalin-reep). Dit geeft je een langer verzadigd gevoel en zal je eetlust op het feest afremmen.

• Tijdens de maaltijd kan je best langzaam en bewust kauwen daardoor ga je automatisch minder eten en zal je meer genieten van jouw gerecht.

• Eet tijdens het feestmaal ook een ruime portie groenten.

• Wees hoffelijk bij de buffetten en laat anderen altijd voorgaan, zo zit je zelf minder lang voor je gevulde bord en heb je lekker veel kans om met alle gasten een praatje te maken. En, al staande verbruik je sowieso al meer calorieën dan zittend, haha ☺.

4. Beweeg … en blijf in beweging!

Lichaamsbeweging is positief voor lichaam en geest. Het ontspant je en je wordt er goed gezind van. Daarnaast verbrand je calorieën met lichaamsbeweging. Wacht echt niet tot nieuwjaar om meer te bewegen. Streef ernaar om elke dag min. 30 minuten te bewegen. Doe die jas en sjaal aan én ACTIE!

Zie je het echt niet zitten om buiten te bewegen. Doe het dan binnen: kies een you-tube work-out of kies ervoor om met de kids een interactief spel te doen bijvoorbeeld met de Wii, Twister… Ook dagelijkse activiteiten, zoals het huis poetsen, is beweging en dus positief voor je gezondheid.

5. Draag kledij die je een beetje strak zit.

Door kleren te dragen die je strak zitten zal je je sneller vol voelen en zal je minder snel te veel eten. Losse kledij nodigt uit tot te veel eten. Je laat het allemaal wat hangen.

6. Wees realistisch.

De kerstvakantie bevat 2 echte feestdagen: kerstavond of kerstdag en oudejaarsavond.

Dat zijn amper 2 à 3 maaltijd van de 42 hoofdmaaltijden (ontbijt – lunch – diner) die we tijdens die twee weken zullen nuttigen. Met 1 overdreven maaltijd is je dieet echt niet overboord.

Ben jij onder begeleiding van Charlotte, onze diëtiste. Wil je graag suggesties voor een gezond en uitgebalanceerde feestmaaltijd.  Download dan zeker de flyer.

 

Download hier het Body Wave Inspiratiemenu

En nu, genieten maar van deze mooiste tijd van het jaar.

Happy holidays, Tinneke & Team Body Wave

Leave a Reply