fbpx

Voor we het goed en wel beseffen komt er een eind aan de zomervakantie. Met gemengde gevoelens springen vele mama’s en papa’s een gat in de lucht. De kids eindelijk terug naar school. Het hele Coronagebeuren strooide toch heel wat roet in onze routine. Tijd voor onze maandelijkse massage konden we vergeten en maakte plaats voor alles op orde houden thuis. We snakken terug naar ons vertrouwde ritme met een goede balans tussen werk – gezin – vrije tijd. Eén september is het ideale moment om terug structuur aan te brengen in ons leventje.

Ritme en structuur

Ritme en structuur klinkt wat “saai” maar zorgt vooral voor een productiever en efficiënter leventje. Hierdoor hebben we tijd om een planning te maken voor onze ontspanningsmomenten.

Heb jij het toch wat moeilijker met plannen? Met deze 4 tips krijg je snel je ritme terug en kan je tijd vrijmaken voor die welverdiende massage of verzorging.

1. Luister naar je biologische klok

Je biologische klok resetten staat niet voor niets bovenaan het lijstje. Voor mij betekent dit op tijd naar bed gaan. Enkele simpele avondrituelen helpen mij hierbij: laatavond snacks vermijden, een boek lezen, een moment van meditatie… en zeker die gsm het laatste uur resoluut uit. Die laatste kan me al eens uit mijn slaap houden.

Naast een normaal slaapritme is het ook belangrijk om weer op normale tijden te eten. Tijd om het aperitieven en ongezonder eten terug wat in te perken. Vanaf nu nemen we terug wat bewustere voedingskeuzes. Sla dus voldoende gezonde tussendoortjes in en zorg ervoor dat er altijd iets voedzaam in de koelkast staat. 

Door een goed slaap- en eetritme krijg je al snel terug energie en voel je je gelijk al een stuk fitter!

2. Ruim die rommel op

Als je planning aan ritme en structuur ontbreekt wordt automatisch je leefomgeving ook wat rommeliger. Plan een stevig opruimmoment samen met de kids in. Het liefst zet je hierbij een grote vuilniszak klaar en pak die spons ook maar bij de hand. Oh, wat is het heerlijk om nadien een vers bosje bloemen in huis te zetten. Dit gevoel van productiviteit en voldoening gebruik je gelijk voor de volgende stap.

3. Maak een planning

Ik ben grote fan van checklists en planningen. Zonder een goed plan is mijn brein één chaotische plek. Een planning creëert overzicht, en dat geeft rust. Je krijgt meer grip op de tijd waardoor deadlines gehaald worden en je ook vooruit kan werken aan projecten. Door het dagelijks afvinken van mijn lijstjes hou ik een positief gevoel over.

Want het doel van plannen is dat je productief en efficiënt je tijd gebruikt. Hierdoor hou je ook tijd over voor de leuke dingen. Het is dus zeker niet de bedoeling dat heel je agenda vol staat.

Hou bij het maken van je planning dus rekening met een beloningsmomentje. Het is een beetje zoals bij een kind: eerst de moetjes en dan de magjes. Uitkijken naar jouw ontspanningsmoment zal er zeker voor zorgen dat je die moetjes met plezier afwerkt.

4. Creëer regelmaat

Het terugkrijgen van je ritme gaat het gemakkelijkst wanneer je weer wat regelmaat in je leven brengt. We haalden al aan dat het tijdstip van het slapengaan en eten hier een grote rol kunnen spelen. Maar ook je wekelijkse sport- en ontspanningsmoment zijn hierbij belangrijk. Niet heel spannend, maar wel praktisch en zorgt voor interne rust. Je weet dat alles ingepland is, dus kan jij ook met volle teugen van je momentje voor jezelf kan en màg genieten. Routine = ritme, en zorgt er uiteindelijk juist voor dat alles weer vanzelf lijkt te gaan.

Et voila, met deze tips kom je al een heel eind vooruit. Alvast aan iedereen een goeie start gewenst en hopelijk tot snel.

Tinneke

Leave a Reply