fbpx Skip to main content

Ben je van plan om deze blog op te slaan en later te lezen? Wellicht niet zo een best idee, want nu is het moment om je uitstelgedrag aan te pakken! Begin jij ook elke ochtend vol goede moed aan je to-do lijstje maar merk je al snel dat dit lijstje meer decoratief dan functioneel is? Misschien heb je het wel geschreven om net niet te beginnen aan die ene belangrijke taak? Dan heb jij last van procrastinatie, of ook wel uitstelgedrag! Gelukkig ben je niet de niet enige en kan je het overwinnen. In deze blog ontdek je wat uitstelgedrag is en hoe jij er zelf voor kan zorgen dat procrastineren verleden tijd is!

Wat is uitstelgedrag of procrastinatie?

Uitstelgedrag of procrastinatie komt van het Latijnse woord pro-cras-ti-nare, wat letterlijk uitstellen tot morgen betekent. Het is het uitstellen van taken die je moet doen, ook al weet je dat dit je stress gaat opleveren. Met de komst van sociale media betrappen we onszelf vaker op het procrastineren van belangrijke taken. Heb je bijvoorbeeld enig idee hoeveel schermtijd jij hebt op je smartphone en hoeveel van deze tijd jij besteedt op sociale media?

Uitstelgedrag is een conflictsituatie die we met onszelf hebben omdat we er ons meestal ten volle bewust zijn. We weten dat we kostbare tijd verdoen aan nutteloze zaken terwijl we het toch doen.

Herken uitstelgedrag

Het belangrijkste is natuurlijk om te herkennen en erkennen dat je uitstelgedrag vertoont. Het is vaak een sluipmoordenaar die steeds meer de controle neemt over je acties maar ook over je leven. Dit klinkt dramatisch, maar wanneer je lijdt aan uitstelgedrag, ontneem je jezelf veel mogelijkheden die je wel verdient!

Heb je het gevoel dat je wel productief bent geweest, maar heb je niet de taken afgerond die op je planning stonden? Evalueer de dag en hou bij wat je werkelijk hebt gedaan, misschien vertoon jij uitstelgedrag zonder dat je het zelf beseft. We hebben allemaal 24u in een dag, het is belangrijk om deze bewust te gebruiken.

Oorzaken van procrastinatie

Je uitstelgedrag toeschrijven aan een persoonlijke eigenschap is nooit de oplossing. Niemand is geboren met uitstelgedrag, het is een gedrag dat we onszelf hebben aangeleerd. Vaak zoeken we maar al te graag naar bepaalde oorzaken om ons gedrag te rechtvaardigen. Maar zou het niet beter zijn om naar de toekomst te kijken en ervoor te zorgen dat we ons uitstelgedrag overboord gooien?

Hoe de vicieuze cirkel van uitstelgedrag doorbreken

Emotionele oorzaak

Het uitstellen van belangrijke taken gaat voornamelijk over taken die een impact hebben. Kiezen is verliezen en we zijn vooral bang om bepaalde dingen te verliezen. De angst om iets te verliezen is groter dan wat we erbij kunnen winnen. Deze angst is dan ook vaak een drijfveer voor uitstelgedrag.

Droom je al je hele leven van een carrièreswitch, maar ben je te bang om je vaste baan op te zeggen uit angst? Dan ga je als het ware je dromen uitstellen omdat de angst om de zekerheid te verliezen, wellicht groter is dan de droom of het verlangen.

Comfort en zekerheid zorgen ervoor dat we houvast hebben aan ons huidige leven en takenpakket. We weten wat we hebben en we weten wat we kunnen. Maar wanneer je uit je comfort zone stapt, zal je ervan schrikken hoeveel je werkelijk kan. We komen er helaas altijd pas achter wanneer we doelbewust uit die comfortzone stappen. Het vraagt lef en moed om dit te proberen, maar het is een proces dat tijd en energie vraagt en wat je stap voor stap kan bereiken.

Door het continu uitstellen van nieuwe taken uit angst, vergroot je de drempel tot progressie. De vicieuze cirkel van uitstelgedrag wordt als het ware gevoed door het constant uitstellen uit angst.

uitstelgedrag - procrastinatie - bodywave - antwerpen

"De angst om te verliezen is groter dan het plezier wat je krijgt als je iets wel hebt.”

Faalangst oplossen?

Deze faalangst oplossen gebeurt niet van vandaag op morgen. Wellicht zie je door de bomen het bos niet meer en heb je geen idee waar je moet beginnen. Dit het ook het punt waarop veel mensen afhaken en terug hervallen in het patroon van procrastinatie. Iedereen kan dit uitstelgedrag aanpakken, maar hoe?

Ga over tot actie

Het doén is de beste leerschool in het leven. Ben je de persoon die op voorhand al denkbeeldige scenario’s in je hoofd uitwerkt zodat je op alle mogelijke situaties kan anticiperen? Laat het los, alles loopt altijd anders dan dat we hopen of denken. Het is vooral belangrijk om de situatie aan te gaan en niet weg te lopen van confrontaties en grote, nieuwe uitdagingen. De valkuil is, als je dat wel doet de angst steeds groter wordt, tot hij te groot is om nog te overwinnen.

Ervaring

Ervaring is de sleutel tot succes. Voor iedereen is er ooit een eerste keer geweest voor werkelijk alles. De succesvolle advocaat bij jou op de hoek van de straat? Voor hem was er ook een eerste keer dat hij in de rechtszaal stond. De Koning? Er was een moment waar ook hij voor de eerste keer een toespraak heeft gehouden. Iedere keer dat je iets doet, word je beter en beter. Het vergt training, discipline en doorzettingsvermogen, maar iedereen is begonnen aan de startlijn. Net zoals jij, die elke dag opnieuw vanuit de startblokken kan vertrekken!

Praktische oorzaak

Een belangrijke oorzaak is de praktische kant van het uitstelgedrag. Helaas weten we vaak niet waar te beginnen omdat we geen handvaten hebben. Als gevolg hierop vervallen we in ons huidig patroon. Alles staat of valt met een goede timemanagement en het bepalen van subdoelen.

Door het bepalen van je doel, krijg je een overzicht wat er nodig is om dit doel te behalen. Vaak zien je door de bomen het bos niet meer omdat je überhaupt niet weer waar te beginnen. Daarom is het belangrijk om deze grote taak op te splitsen in kleine, realistische subdoelen. Stel deze vast aan de hand van het SMART-principe, zo kan je alles duidelijk meten.

Wanneer je een subdoel behaalt, zal je een gevoel van euforie ervaren en zal dit bijdragen tot je zelfvertrouwen. Wat jij dacht dat niet haalbaar is, heb je nu mooi wel gedaan! Maak een schematische voorstelling van wat je wil bereiken en wat ervoor nodig is. Maak een onderdeel tussen verschillende taken en ga stap voor stap aan de slag.

6 Tips om niet langer te procrastineren

  1. Word bewust van je uitstelgedrag
  2. Bepaal subdoelen
  3. Zet realistische doelstellingen
  4. Vraag hulp
  5. Voorkom afleiding
  6. Beloon jezelf, vier je successen

De gevolgen van je daden zijn voor liefst 80% afhankelijk van je mindset. Het is daarom net zo belangrijk om je faalangst en uitstelgedrag overboord te gooien en vol goede moed beginnen aan die opdracht die voor jou zo onmogelijk lijkt. Leer van elke situatie, beloon jezelf en vier je successen. Je zal zelf zien dat je naar een stressvrij leven gaat!

Ben jij de persoon die ieder jaar opnieuw start met goede voornemers, maar merk je dat je deze voornemens al snel overboord gooit? Wij bij Body Wave helpen iedereen op weg naar een gezonder en energieker leven. Wil jij zowel fysiek als mentaal sterker worden en je zelfvertrouwen een boost geven? Met een persoonlijke aanpak op basis van afslanken, beauty en wellness zorgen wij voor de aandacht die jij verdient!

Overwin je uitstelgedrag en maak je dromen waar,

Tinneke & Team Body Wave

Leave a Reply